perjantai 25. syyskuuta 2015

Aikaa alkuperäiseen Afrikkaan: 36 päivää

Totta se on, nyt kun sen oikein ylös pisti.

Olen siis lähdössä vapaaehtoistöihin päiväntasaajalle, Ugandan Kampalaan 31.10.

Mä oon ollut vähän ristiriitaisin asentein matkassa pitkin suunnittelu-, haku- ja järjestelyprosessia, ja multa on saanut "jännittääks sua yhtään?" -kysymykseen aika erilaisia vastauksia. Joinain päivinä jännittää, joinain päivinä innostaa, joinain päivinä oon tehnyt päätöksen, että en varmana lähde, "ilmoitan sen pian kaikille", mutta joinain päivinä olen kuitenkin hoitanut lähes kaikki matkajärjestelyt kuntoon.

Tässä alla on kuvitteellinen dialogi, jonka kysymykset on ensimmäinen pois lukien esitetty mulle moneen kertaan.

"Kuka oot?"

http://matkamiete.blogspot.fi/2013/12/bloggaaja-on-tallainen.html

"Mitä sä oikeen meet sinne tekemään?"

Pelastamaan maailman! No, siinä en ehkä onnistu, mutta mä meen antamaan oman panokseni kampalalaisten katulasten hyvinvoinnille, oppimaan afrikkalaisesta kulttuurista, kasvamaan ja toteuttamaan unelmaa. Käytännössä mun työnkuvaa on vaikea etukäteen määritellä, mutta työskentelen katulasten parissa. Yksi varma tehtäväni on olla paikalla. Toivottavasti pääsen myös pelaamaan futista. :) Työpaikkani: http://www.sascu.org/

"Häh?"

Kyllä, Afrikkaan, AIDS:in, sodan, köyhyyden, kuivuuden, sairauksien ja sekasorron keskelle, yksin, näillä näkymin viideksi kuukaudeksi, mutta ostan paluulennon vasta, kun tiedän milloin palaan.

"Öö, ok. Mut miks?"

Afrikka on huutanut mun nimeä jo monta vuotta! Mä haluan auttaa, mä haluan kokemuksia, mä haluan elää, ennen kuin on liian myöhäistä. Mä haluan avartaa maailmankuvaani, rikastuttaa elämääni, tehdä hyvää ja tärkeää työtä, kokea köyhyyden ja oppia sitä kautta arvostamaan elämää. Mä haluan tietotaitoa tulevaa uraani varten. Ja – eipä tällaista lähtisi tekemään, ellei tuntisi kutsumusta hyväntekeväisyystyöhön, ja mä tunnen. Oon kyllästynyt myymiseen.

"Eiks sua pelota yksin lähtee?"

Enemmän mua pelottais, jos mulla olis viis kuukautta joku ihminen käsipuolessa, ja mä joutuisin jakamaan kaikki aikatauluni hänen kanssaan.

"Oot kyllä rohkee, miten sä uskallat?"

En mä uskallakkaan, mua pelottaa hitosti, mutta itseni tuntien, kun on lähtöpäivä, en mä kotiinkaan jää. Ja se on menoa sitten. En mä turvallisuuteni puolesta pelkää, tai siis, ei mua pelota ne vaarat siellä paikan päällä. En mä tiedä mikä mua pelottaa. Mitä sitä nyt stressaamaan. Ei pelota enää. :D

"Maksaaks se jotain? Kyllä niiden pitää sulle nyt ainakin majotus ja ruoka maksaa!"

Niin... Aika moni lähtis sillon varmaan huvittelulomalle Kampalaan, vaikka ei motivaatiota itse työhön niin olisikaan. Ja ne rahat olisi tietty projektilta pois, joten mä kyllä ymmärrän tän omakustanteisuuden. Mutta tämä on suhteellisen halpaa lystiä: menolennot ostin äsken Finskiltä ja Emiratesilta (porvareita kun tässä ollaan), 616€ per suunta (halvempi inhimillinen konsepti Etiophian Airlinesillä ois ollut 450€) ja majoituksesta maksan noin 600€. Ohjelmamaksu oli 330€. Katsokaapa vain yleistä hintatasoa, monella muulla järjestöllä olisin saanut pulittaa noin 6000€ ja lisäksi lennot! Lähden matkaan Allianssin Nuorisovaihdon kautta: http://www.nuorisovaihto.fi/etusivu/ ja siellä on mukavia ihmisiä ja paljon vaihtoehtoja! Suosittelen kaikille!

"En mä kyllä maksais siitä, että mä pääsen töihin! Missä sä siellä sit asut? Jossain savimajassa?"

Mä asun Guest Housessa, jossa majoittuu muita vapaaehtoistyöntekijöitä, mutta tiettävästi ei suomalaisia. Kaupungissa kyllä varmaan on muita suomalaisia muiden järjestöjen kautta, uskoisin, mutta muita länkkäreitä ainakin.

"Sut raiskataan siellä."

Voihan sitä porkkaankin tukehtua.

"Tai sitten sulle tulee ebola!"

No eikä tule... *naurua* Malaria on todennäköisempi, mutta hyttysiltä yritän suojautua.

"Älä mee hei oikeesti. Siellä on niin vaarallista. Mee mielummin vaikka Ruotsiin."

Mä haluun eroon länsimaisesta kulttuurista niin suinkin kuin vain voin ja pystyn itseäni siitä irroittamaan. Ja täytyy muistaa, että kun teillä alkaa talvi, mulla alkaa kesä, ja talveni saapuu vasta loka-marraskuussa 2016. Tulen nimittäin kreivin aikaan tänne takaisin seuraamaan ihanaa suomalaista kevättä.


Lähtöpäivä on tismalleen sama, kuin vuosi sitten, kun lähdimme Intiaan. Hotellihuonefiilikset sieltä kuvaa hyvin tämänhetkistä olotilaani.

CHECK-LISTINI 

[x] lennot (vain meno, koska muuttujat)
[x] bussit lentokentälle
[ ] tilaa dollareita viisumia varten (viisumi ostetaan lentokentältä Ugandasta), nosta lisää rahaa paikanpäältä
[ ] ilmoita kelaan/työkkäriin tai johonkin, että "muutat" ulkomaille
[ ] passiin voimassaoloaikaa ja se mukaan...
[ ] lääkkeet: allergialääkkeet, kortisonivoide, parasetamoli (jostain luin, että ainoa kipulääke, jota kannattaa käyttää tropiikissa), kaikki henkilökohtaiset lääkkeet ja näitä tarpeeksi koko ajalle ja vielä ylikin, malarianestolääkkeet (hyvissä ajoin, kävin apteekissa tilaamassa etukäteen niin suuren määrän), imodiumia, silmätipat ja nenäsuihke?, reseptilääkkeistä reseptit mukaan osoitteesta kanta.fi!
[x] rokotukset: tarkista, että perusrokotukset on voimassa, lisäksi kolera (vapaaehtoinen), lavantauti,  hepatiitti A&B, keltakuume (siitä todistus mukaan, esitettävä maahan tullessa tai ei pääse maahan), aivokalvontulehdus (eli kyllä tässä ollaan näitä vedelty ja otettu)
[ ] selviytymispakkaus: hyvät maitohappobakteerit (itse en rupea niissä säästämään #käytinjuuri174euroa), deodorantti, hammasharja ja hammastahna, shampoot ja muut alkuun, laastarit, henkilökohtaiset hygieniasysteemit, perusrasvaa, aurinkorasvaa, hyttysmyrkkyä (melkein kaikkea saa varmaan sieltä, tosin siellä ei jengi varmaan aurinkorasvaa tarvii)
[x] onko terveysongelmia? Käy lääkärissä
[x] hammaslekuriaika
[x] ajokortin kolmosvaihe
[x] adapteri ja jatkojohto
[x] toinen puhlu messiin
[x] sekopääkännykkä tehdasasetuksiin
[x] kännykkälasku minimimaksuun (2,90€/kk) ja mielellään suoramaksusopimus
[x] kuntosali tauolle
[x] autovakuutus katkolle
[x] kännykkään pankkikortin sulkunumero
[x] kaikenkattava matkavakuutus (ambulanssilennot, sairaudenhoitokulut ilman ylärajaa, matkatavarakorvaukset, matkan peruuntumis- ja keskeytymiskorvaus jne.)
[ ] kuvia yms. omasta maasta, värikynät ym. työpaikalle
[x] sopivia vaatteita, kevyitä, vaaleita, löysiä, olkapäät ja polvet peittäviä (paikanpäällä nähdään, miten tarkka tästä on oltava)
[ ] tee lista pakattavista asioista hyvissä ajoin, jotta mikään ei unohdu

ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä...

[ ] pakkaa rinkka ja lähe menee!

Seurailkaa, jos kiinnostaa lähteä matkaan mukaan! Päivitän ehkä ennen lähtöä, matkalta tai sitten heti sieltä paikanpäältä! 

2 kommenttia:

  1. oikeesti niin hienoa, sulla löytyy kyllä motivaatiota ja oot kyllä oikeella tiellä, unelmiin täytyykin uskoa ja tehdä töitä niiden eteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia, kiitoksia! Niin pitaa, ne on ne unelmat mitka auttaa jaksaa aina vaan. :)

      Poista

Kiitos mielenkiinnosta! Kommentoi ihmeessä!